Život bez obmedzení

Pre všetkých
s potravinovou intoleranciou

BLOG 56 | #56: Doprajte si čas: Nechudnite, ak na to ešte nie ste pripravení!

Nikto netvrdí, že to bude jednoduché, ale ani nemožné! Ak ste sa rozhodli zabojovať s nadváhou alebo obezitou, potrebujete vedieť, že na konci vášho dlhotrvajúceho snaženia bude viditeľný pozitívny výsledok. Aby sa tak stalo, treba si položiť niekoľko dôležitých otázok a stanoviť si reálne ciele. Ale, to už predsa viete :-)

Prečo (vlastne) chcete schudnúť?

Aká je vaša základná motivácia? Chcete byť zdrav(š)í, vyzerať mladšie, atraktívnejšie, túžite po menšej konfekčnej veľkosti alebo sa zmestiť do oblečenia, ktoré ste nosili v minulosti? Nech je to čokoľvek zo spomenutého, redukcia váhy má zmysel! Totiž, už schudnutie o 5 až 10 % z aktuálnej hmotnosti prináša citeľné výhody: lepšiu fyzickú kondíciu, väčšiu duševnú pohodu a mnoho zdravotných benefitov.

Je to dlhá cesta a pripraviť sa treba aj na “obete”!

(Váš) boj s nadváhou a obezitou bude “chvíľu” trvať. Víťazstvo nepríde zo dňa na deň a okrem ziskov so sebou prinesie aj straty. Na druhej strane, nie každá strata je naozaj strata.

Čo môžete získať?

Na strane benefitov chudnutia stojí fakt, že sa po strate nadbytočných kilogramov budete cítiť (fyzicky) lepšie - výkonnejší, pri námahe (rýchlejšia chôdza, chôdza po schodoch) sa tak rýchlo nezadýchate ani nespotíte, nehovoriac o tom, že sa zvýši vaše sebavedomie, ale aj schopnosť zvládať napäté situácie. Zlepší sa vám trávenie, zníži sa váš krvný tlak a ubudnú lieky, ktoré užívate.

Čo môžete stratiť?

Nie je toho málo. Pripravte sa na to, že sa budete musieť vzdať mnohých obľúbených potravín a jedál. Bez počítania kalórií a premýšľania o tom, čo môžem a nemôžem jesť, to nepôjde. Jedlu a cvičeniu budete venovať veľa času a to sa nemusí stretnúť s pochopením blízkej rodiny, priateľov, kolegov a okolia. Bez ohľadu na únavu, pracovné a iné povinnosti či chuť nič nerobiť, sa bude treba prekonať, vstať a pokračovať v tom, čo ste už začali. A tieto situácie aj pocity sa budú pravidelne opakovať.

Každá životná zmena si vyžaduje v prvom rade odhodlanie. Ak túžite schudnúť a od základov zmeniť životný štýl alebo vás do toho tlačí okolie, skúste si najprv odpovedať na otázku, aké dôležité to pre vás (aktuálne) je. Použite na to stupnicu od 0 do 10, pričom 0 znamená, že to pre vás nie je vôbec dôležité a 10, že to vnímate ako nesmierne dôležité. To je zároveň odpoveď na to, či ste na tento druh životnej zmeny práve teraz pripravení.

A teda …

  • Dávajte si reálne ciele, ktoré sa dajú uskutočniť a splniť,
  • Myslite na to, že chudnúť treba zdravo. Odporúča sa 5 až 10 % váhy za prvých 6 mesiacov,
  • Tešte sa (aj z malých) úspechov, ktoré dosiahnete,
  • Odmeňujte sa, ale netrestajte sa, ak (náhodou raz alebo viackrát) zlyháte a skúste to znova,
  • Zabudnite na dokonalosť. S okamžitou platnosťou.

Pozn.: Cenné rady sme čerpali z knihy Redukčná diéta - skúsme to inak, ktorej spoluautorom je aj pán docent Peter Minárik.

Kraj | 10. 02. 2022

Zoznam blogov

Zoznam podcastov